יום שבת, 23 ביוני 2012

הגעתם לגיל 30 ועוד לא ערכתם צוואה? אתם בבעיה! / מאת עו"ד ליטל יעקובוביץ


הגעתם לגיל 30 ועוד לא ערכתם צוואה? אתם בבעיה!

"אם הצעירים היו יודעים, ולו המבוגרים היו יכולים".

הפילוסוף הצרפתית ממוצא יהודי, מישל דה מונטן, אמר כי צעירים וזקנים עוזבים את החיים באותם תנאים. ההבדל ביניהם הוא אולי בעובדה שהצעירים חושבים שיישארו צעירים לנצח ונמנעים מהמחשבה "מה יקרה אם...?" לעומתם, הזקנים משלימים עם העובדה כי חיים רק פעם אחת וכי יש לנצל כל רגע.

אז לצד ההמלצה לנצל כל רגע בחיים, קחו לכם רגע כדי לקרוא את הפוסט הזה ולהבין שגם אם אתם צעירים זה לא אומר שתחיו לנצח ואין איש יודע את יום פקודתו ולכן, זה הזמן, בדיוק עכשיו, לערוך צוואה שבה תביעו את רצונכם.



דיה לצרה בשעתה

יש האומרים כי "המציאות עולה על כל דמיון", ראו כיצד הצורך בעריכת צוואה כבר בגיל צעיר בא לידי ביטוי באירועים הבאים:

מותה הפתאומי של סיגל במהלך הליך גירושין


סיגל נפטרה במפתיע בגיל 36 מזיהום חריף שתקף אותה. סיגל השאירה שלושה ילדים קטנים ובעל בנפרד שכן הם היו בהליך גירושין ארוך וקשה. סיגל ובעלה לא גרו יחד מספר שנים, ובפועל הקשר בין האב לילדים היה רופף, מאחר והאב מיעט לפגוש אותם. לאחר פטירתה של סיגל, הועברו הילדים לחזקתו של האב שהינו אפוטרופוס חוקי שלהם.

נוכח הריחוק שנוצר בהליך הגירושין בין בעלה של סיגל ובני משפחתה, הורחקו הילדים ממשפחתה של סיגל. הסבא והסבתא תבעו אפוטרופסות ולחילופין תבעו קיום הסדרי ראיה נרחבים עם הילדים תוך שהם מצהרים שסיגל השביעה אותם לדאוג לרווחת ילדיה ולטפל בהם אם חלילה יקרה לה משהו.

העובדה כי סיגל לא חתמה על צוואה ולא השאירה הוראות לגבי הטיפול בילדיה היוותה קושי בהוכחת רצונה האמיתי של סיגל. בנוסף, בהעדר צוואה, תהיה הירושה על פי דין, בין ילדיה של סיגל ובעלה (הפרוד), וזאת למרות שהיו בהליך גירושין.

תאונת דרכים קטלנית


רווית ודודי נהרגו בתאונת דרכים קטלנית כשרכבם סטה מהמסלול והתהפך. שניהם היו בשנות ה-30 לחייהם והשאירו אחריהם 2 ילדים בני 14 ו- 9.

רווית ודודי לא השאירו צוואה ולאור העובדה כי איש מבני משפחתם הקרובה לא היה מסוגל לקחת אחריות לגידול ילדיהם הקטינים, הם הועברו בצער לטיפול הרווחה, שניסתה למצוא להם משפחת אומנה.

לו היו רווית ודודי עורכים צוואה שבה היו קובעים מי יטפל בילדיהם במקרה ששניהם נפטרו ומקבלים עוד בחייהם את הסכמת המטפל האחראי, לא היו הקטינים מועברים למשפחת אומנה.


מה אם זה יקרה לי? נורת אזהרה שאסור להתעלם ממנה


המקרים שתיארתי, גורמים לנו לרצות לנצל כל רגע בחיים, אך מעטים אכן עושים זאת בפועל. יחד עם זאת אין להתעלם מהעובדה כי צריך להתמודד בבגרות עם אחד הפחדים הגדולים של בני האדם – הפחד מהמוות.
גם אם המקרים שתיארתי נשמעים לכם דמיוניים, מדובר במקרים אמיתיים.

כמה פעמים קראתם עיתון ונתקלתם בכתבה על מקרים דומים שבהם נפטרו הורים לילדים קטנים ומיד אחרי שמלמלתם "איזה מסכנים" כבר דילגתם לעמוד הבא? הטבע האנושי לא מאפשר לרובנו להתמודד עם הפחד מהמוות אך למרות הקושי לעסוק ב"עולם הבא" כשאנחנו עדיין ב"עולם הזה" – עליכם לדעת שאם לא ערכתם צוואה יהיה קשה לדעת בפטירתכם מה היה רצונכם.

אז מה הפתרון? צוואה!


צוואה היא הדרך הנוחה והבטוחה להבטיח שרצונו של אדם יקוים וימומש לאחר מותו. צוואה היא הדרך הנוחה והבטוחה להבטחת שלומם ורווחתם של ילדייך ואהובייך. וכמובן שצוואה משרתת גם מטרה נוספת והיא צמצום מאבקי ירושה וסכסוכים עד כדי מניעתם.

מאחר ואיש אינו יודע מה צופן לו העתיד ומתי יגיע יומו, אני ממליצה כבר מגיל 30, כי תערכו צוואה שבה תביעו במפורש ובצורה מסודרת את רצונכם בכל העניינים החשובים לכם.


למה דווקא גיל 30?

בגילאי ה-30, מרבית האנשים כבר נמצאים בתוך מסגרת זוגית ומשפחתית כלשהי, לחלקם יש ילדים והם הצליחו כבר לצבור רכוש בהיקף כלשהו.

רק בצוואה תוכלו להתייחס לכל הנושאים הללו (ילדים, משפחה, רכוש) שחשובים לכם ותוכלו לקבוע הוראות בנוגע אליהם ולקבוע יורשים באופן שונה מזה שקבוע בחוק הירושה (המהווה את ברירת המחדל לכל מי שלא עורך צוואה).


ערכו צוואה על מה שחשוב לכם- ויפה שעה אחת קודם !


אין ספק כי צוואה יכולה לפתור מראש בעיות רבות שלא ניתן יהיה לפתור אח"כ מאחר ומרגע שערכתם צוואה חוקית הרי שהיא גוברת על ירושה על פי דין, כלומר גוברת על החלוקה שקבועה בחוק הירושה. הצוואה היא הכלי היחיד להביא לידי ביטוי את רצונותיכם האמיתיים בפירוט ובהרחבה.



אז אם הגעתם לגיל 30, עצרו לרגע וחשבו ברצינות על השאלות הבאות:


  • - אם חלילה יקרה לי משהו, מהו רצוני האחרון ?
  • - יש לכם ילדים? חשבו מי הייתם רוצים שיטפל בילדיכם אם חלילה נפטרו שני הוריהם.
  • - כיצד תבקשו להבטיח את רווחתם הכלכלית של הילדים?
  • - את מי הייתם ממנים לניהול העזבון עבורם עד בגרותם?
  • - האם הייתם נותנים הוראות למנהל העזבון בנוגע לאופן חלוקתו?
  • - אם אתם בהליך גירושין: האם אתם מעוניינים שבן הזוג שבנפרד יירש אתכם?

אם לא עכשיו, אימתי?


כעו"ד המתמחה בדיני משפחה וירושה, חשוב לי להפנות את תשומת לבכם לחשיבות העצומה שבעריכת צוואה ולהניע אתכם לערוך צוואה בהקדם, כדי שלא יהיה מאוחר מדי. ולסיום אגיד כי יש המאמינים (וכך גם אני) כי כתיבת צוואה היא עצמה סגולה לאריכות ימים ושנים (איגרות קודש, כרך ד עמ' שעג).



רוצים להגיב? לשתף ? לספר? כתבו לי
אני ממש אשמח לקרוא את התגובות שלכם!

חפשו אותי בפייסבוק: lital jakubowich-deray

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה